Saturday, November 14, 2009

dan MASA itu terus berlalu.........

“Demi masa, sesungguhnya manusia (dalam) kerugian. Melainkan yang beriman dan yang bermal soleh. Dan yang berpesan pada kebenaran. Jua berpesan pada kesabaran” (Al-asr: 1-5)

Akhi…

Sering kali kita terlupa perkara-perkara kecil bilamana sibuk menanggung perkara-perkara besar(pada kaca mata kita) yag kita perjuangkan……. MASA…… Tidak perlulah dihuraikan secara menyeluruh dan terperinci. Cukuplah ayat Quran diatas mengungkap segala-galanya. Taujih dan Muwasofat berkaitan indhibat dan jiddiyyah yang diberi hanya seperti angin lalu………….

Sepatutnya sebagai ummah yang mengimani tanggungjawab sebagai Muslim, soal ini sepatutnya selesai dalam point : Haarisun A’la waqtihi …….. Dan kita yang sepatutnya menjadi contoh kepada orang lain sering terlajak waktu melebihi masa yang diberikan. Ini tidak, dalam isu Lewat, kita lah juara….. Tidak kira lah hadir ke kuliyah, program-program, hatta usrah sekalipun……. Sedih,tapi inilah hakikat…..

Akhi,

Integriti melambangkan kredibliti….

Jika kita kurang berintegriti dengan masa, bagaimana mungkin untuk memberi contoh melalui kredibliti? Namun masih ramai ummah di luar sana memandang remeh hal ini…..


...............Ikhwah, bagaimanakah kita??..............

No comments:

Post a Comment