Monday, August 17, 2009

LUAHANKU PADA 28 INI….


LUAHANKU PADA 28 INI….

28……..

Suatu nombor yang bermakna bagiku…..

bersama 28 ini aku akan mengharungi kehidupan ini setelah bebrpa tahun dan selama beberapa tahun lagi………

Sedar tak sedar………….

Bersama nombor 28 ini aku semakin dewasa, semakin bersama……….

Namun, secara perlahan, aku rasa semakin jauh dengan 28……



Maafkan diriku wahai 28……

Sedikit pun rasa kasih kasih dan sayng pada kamu tidak akan lenyap…….

Cuma terkadang aku sendiri mungkin tidak pandai atau salah menzahirkan rasa itu……

Hari demi hari……..

Sedar tak sedar…..

Ada perubahan-perubahan yang berlaku…………

Dan perubahan itu aku kurang senangi…maafkan aku…….



Duhai sayangku 28…


Hari demi hari kita lalui seperti biasa…

seperti tiada apa….

seperti robot2 di kilang….

yang diprogramkan…

dengan kerja yang yang diulang2…

yang sama……..

setiap hari dengan rutin yang sama……

dengan menyelesaikan perkara yang tidak pernah habis………

berulang2 dengan frekuensi yang sama…..

yang kadang2 jika berubah pun hanya rentaknya….

Rendah…..atau tinggi….

Itupun kerna diberi ujian manusia…….

Yung mungkin tidak bernilai disisiNya…..

Yang pada akhirnya menghilangkan RASA SEBENAR ERTI kita berada di dunia…….


وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون (56) ما اريد منهم من رزق وما اريد ان يطعمون (57) ان الله هو الرزاق ذوالقوة المتين(58)

dan (ingatlah)Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-sekali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku idak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah, Daialah sahaja Yang Memberi Rezeki (kepada sekalian makhluknya, dan Dialah sahaja) Ynag mempunyai kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kukuh Kekuasaanya”

(az-Zariyat:56-58)



Duhai sayangku 28……..


Aku sedar…siapalah aku…….

Untuk berkata sedemikian……

Pada kalian yang tampak hebat zahirnya…

Dengan kputusan2 yang tepampang hebat di mata manusia……

Namun diri ini masih ada rasa seorang sahabat..

Masih ada rasa seorang ummat……..

Yang tidak mahu hilang nya rasa CITA-CITA(BESAR) yang 1…

Dek kerana alpa dengan banyak cita-cita(kecil)………

Namun cita-cita yang tidak diselaraskan dengan CITA-CITA……..

Maka ianya hanya fatamorgana di padang pasir semata….

ibarat air laut……..semakin diminum,semakin haus…….



Duhai sayangku 28……


Aku jua insan biasa seperti kamu…….

Yang sering terpedaya dengan diri…

Namun aku masih ada rasa separa sedar………

Dan separa sedar inilah sepenuhnya ingin aku zahirkan pada kalian….

Untuk kta bersama mengingatkan diri sesama kita……..

berAQIDAH keranaNYA,

berIBADAH keranaNYA ,

berAKHLAK keranaNYA,

berCITA-CITA keranaNYA,

Serta TANGGUNGJAWAB yang dituntut kernaNYA……..

Kerna pada akhirnya yang dinilai disinya hanyalah sesuatu yang dibuat “KERANA-NYA”


وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون (56) ما اريد منهم من رزق وما اريد ان يطعمون (57) ان الله هو الرزاق ذوالقوة المتين(58)

“dan (ingatlah)Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-sekali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku idak menghendaki supaya mereka member makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah, Daialah sahaja Yang Memberi Rezeki (kepada sekalian makhluknya, dan Dialah sahaja) Ynag mempunyai kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kukuh Kekuasaanya”

(az-Zariyat:56-58)



Duhai sayangku 28……


Kian diri memhon undur….

Dan kita masih ada waktu…..

Untuk men’servis’ keadaan ini……….

Untuk mentakwin diri….

Untuk memperbaiki diri…

Untuk memuhasabah diri………

Sekiranya kita MAHU…

Dan sekiranya MAHU…..

Silakankah layani iklan dibawah ini….

Dengan hati yang terbuka….

Buat sayangku 28………

6 comments:

  1. arghh.ku tak dapat lihat iklan mu itu.

    ReplyDelete
  2. heh...boleh la....x pun try bukak youtube:
    http://www.youtube.com/watch?v=lPQEI6Usd6I&feature=PlayList&p=E858EF8545BCA0BB&playnext=1&playnext_from=PL&index=4

    ReplyDelete
  3. Adakah 28 itu 'kami'? terima kasih menyedarkan =)

    ReplyDelete
  4. jika benar 28 itu sebagai ertinya 'kami',
    maka sebetulnya mereka bukan robot,
    kerna punya interaksi kemanusiaan dalam kesibukan harian,

    yg ke-29 jgn berakal robot,
    lupakah, niat itu penentu destinasi amalan,
    amalan + niat ikhlas lillah = ibadat

    jgn diabaikan cita-cita kecil,
    disitu punya ruang atom2 cita besar menyelitkan sinar keaktifannya.
    kerna mereka itu bersifat manusia
    hrm =)

    ReplyDelete
  5. terima kasih atas segala perkongsian...

    artikel ini bukanlah satu tegasan atau ketetapan....

    cuma sebagai peringatan.....agar tidak lupa
    tanggungjawab yang dipikul....

    dan tidak mengabaikan cita2 kecil... cuma teguran agar menyelaraskan cita2 kecil supaya tercapai CITA2 BESAR(lihat kembali artikel)

    dan inilah antara cara yang saya mampu untuk menyampai....

    ReplyDelete