Thursday, February 26, 2009

Salahkah Untuk BeRgErAk???





Kata-kata ntah sape ntah:




"eleh, ko x payahlah berlagak baik, bukan aku x tau kau tu dulu macam mane. Sudah-sudahlah berlagak baik tu..koya la ko"

(kata AnOnyMus kepada profhusaini)




Jawapan yang fitrah:


"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik."(3:110)




salahkah melaksanakan tanggungjawab sebagi individu muslim? Salahkah melaksanakan tanggungjawab yang sudah ditaklifi atas setiap mereka yang bergelar MUSLIM? salahkah melaksanakan tanggungjawab yang diyakini ia pasti ditanya di hadapan tuhanNya di akhirat kelak? salahkah melaksanakan tanggungjawab sebagai hamba abdi di sisiNya? salahkah?salahkah?salahkah?......


umm...pening-pening...terbalik-terbalik.... sungguh pandai 'pemutar-alam' ni memutar belit keadaan...


mengulas posting seorang musafir yang sudah melangkah jauh di medan dakwah, dalam tulisannya "Tidak bergerak itu satu kesalahan", jelas pada hakikatnya bahawa, sebagai penggerak agama menjadi kesalahan jika anda tidak bergerak, maka itulah kesalahan paling besar. Perlu diperingat bahawa bukan bergerak dengan cara yang salah itu yang terbesar kesalahannya. Inilah masalah kita..... sentiasa melihat kesalahan orang lain......... besar sangat ke debu di seberang laut sehinggakan gajah di depan mata x nampak?...hurrrm....kenapa yaaa?


KERANA kita sering akan melihat salahnya orang yang bergerak dan bukan salahnya orang yang tidak bergerak.


mungkin ini sunnatullah pada manusia. kita lebih suka mencari dan melihat kesalahan orang yang menegur@berdakwah@buat kerja, tetapi tidak melihat salahnya orang yang tidak menegur@berdakwah@buat kerja ! sedangkan tidak menegur@berdakwah@buat kerja itulah kesalahan yang telah pasti !


salah dan tidaknya si penegur belum tentu. kerana kita kena faham konsep ijtihadi dan qat’i. ijtihadi tidak salah sepenuhnya. ia masih mendapat satu pahala jika benar-benar salah. tetapi orang yang tidak bergerak untuk dakwah itulah yang for sure,free of charge dapat salahnya. kerana ia membiarkan jahiliyyah bergerak tanpa dia berusaha apa-apa untuk menahannya.


hurm...still xnak bergerak? yang paling penting, umum mesti memahami:


Peringatan ini bukan mengajak untuk kita mengurangkan ‘Izzah‘ dengan apa yang kita fahami dan yakini… tapi hanya untuk menjadi peringatan supaya kita berimbang dan adil ketika melihat orang lain.....


ok,xpe, I accept ur apologize.....pasni x nak dengar dah:


"eleh, ko x payahlah berlagak baik, bukan aku x tau kau tu dulu macam mane. Sudah-sudahlah berlagak baik tu..koya la ko"


Enaff iz enaff


No comments:

Post a Comment